fredag 14 juni 2019

Artists Statement



Med obändig styrka och kraft har jag alltid önskat visa hur min värld ser ut, i målade bilder, foton och texter. Utforska och tänja på gränserna till okända världar. Jag målar det jag ser, och det jag får vägledning från Universum att måla.

I mitt kreativa flöde bestämmer jag själv vad som är trovärdigt. Arbetet med mina verk är oftast inte förutbestämt vad det skall bli, målningen visar vad den vill.

Jag drivs av hur vi människor fantiserar, av rädslor och drömmar. Bygger fiktiva världar och upplevelser, som inte alltid är sanna. Men vad är sant? Poetiska bilder som lämnar spår, ibland med en skrämmande skönhet, en uppfylld frånvaro i det visuella förförandet. Jag vill beröra, transformera och få omgivningen att reflektera. Jag vill punktera det mänskliga dramat för att klargöra vår existens och finna en poetisk mening i vardagen Intresserar mig för hur konst kan beröra sinnet, och vara en del av det kollektiva minnet.

Jag arbetar experimentellt och lustfyllt, intuitivt, det blir det som det ska bli oavsett hur det börjar. Det finns en mening med allt. Har ofta flera projekt samtidigt, i stundens ingivelse. Bilder och texter har följt mig så länge jag kan minnas, långt före skolåldern.

Då jag är mestadels uppväxt på landet, i Svealand och Götaland, har jag varit mycket i naturen och sett vad och vilka som bor där. Det, samt musik och stjärnhimlen har inspirerat mig mycket, men inspirationen kan finnas var som helst.

Mina dekorerade hantverk erbjuder även de till en fiktiv värld. Ett sökande till det vackra, till en högre form av varande. Jag lägger ner mycket känsla och kärlek i mina verk så att de skall fyllas med goda energier. Jag vill inspirera och beröra.

Den kreativa konstnärligheten kommer starkt från min mors sida, där de flesta är kreativa på olika sätt. Hur mycket de äkta belgisk-vallonska generna har hjälpt till kan man också fundera på…



Att skapa konstverk är vacker kärlek i handling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest älskat